“Alla som har en passion kan förvandla den till en business – ta bara reda på dina styrkor, var genuint intresserad av det du gör och stå fast vid din strategi så kommer du till slut att få saker att hända!”
Berättar svenska, norskfödda Victoria Senkpiel, som efter en karriär inom investment banking och Loréal blev Vd på Glossybox och idag driver sitt skomärke Victoria Senkpiel.
Hon är ballerinan som blev marknadsförare som blev vd och nu samtidigt är entreprenör. Hon är född i Lund och har bott i både Kanada och Norge som ung och dansat balett på operan i Oslo. Efter en allvarlig skada övergav hon sin dröm om att bli balettdansös och tog tag i nästa utmaning – finansbranschen.
Det blev trading-golvet för JP Morgan under finanskrisen och efter Handels-examen med Master inom Marketing & Media jobbade hon inom L´Oreal-koncernen några månader tills hon fick chansen att vara med och starta Glossybox.
Till Glossybox har jag samlat medarbetare som är kvinnor ur olika generationer. För många är det deras första anställning, jag försöker skapa en bra start för dem. Jag vill att vi ska göra ett bra jobb som vi själva mår bra av.
“Jag har alltid varit en typ av affärskvinna med en ambition att bygga bolag och ville lära mig hur man gör det, när jag fyllt 30 blev jag trygg i rollen som Vd Glossybox och kände att jag inte kunde slå mig till ro”, berättar hon.
“Allt jag gjort i mitt liv kommer ur vad jag lärt av baletten. Om vi pratar skodesign, är förståelse för vad som gör ett vackert ben en aspekt; tänker främst på linjen på benet och hur mycket jobb det är att få till en perfekt pose. Den andra är fokusering och beslutsamhet som vd.”
Genom mitt jobb som Vd och som entreprenör inom skodesign har jag samma tänk; vi är individer, inte maskiner, och jag tror att det är viktigt att förstå.
Hennes design präglas av eleganta detaljer och en koboltblå sula – som symboliserar självförtroende, intelligens och sanning, säger hon och fortsätter, “när jag verkligen bestämt mig för att jag skulle skapa något internationellt då var det helt enkelt att steg för steg work my way into Sweden.” Victoria Senkpiel lanserades i november 2015 med en första kollektion. Året efter hittade hon in första leverantör och fokuserar i dag på att bygga PR inom Sverige. Men hon inser att hon inte kan eller bör göra allting själv.
“Jag är en person med starkt fokus, men det är viktigt att låta alla bitar få ta den tid som behövs. Det kan bli stökigt i hjärnan om man sitter på två stolar samtidigt”, säger hon, “jag fick en signal om det i våras när allt blev för mycket på en gång, vilket var en ny upplevelse för mig.”
Idag är hon glad att hon upplevt det fortsätter hon, “nu har jag lärt mig fokusera på rätt saker. För man har ju bara begränsat med energi. Min mamma brukar säga att man ska leva så man inte ångrar någonting, vilket betyder att satsa på det man brinner för – dock utan att köra slut på sig själv.”
Här är Victorias tips till att få rätt mindset och energi:
1, Sömn, se till att vila mycket. Ta saker med ro, träna men återhämta dig.
2, Ökad medvetenhet, inte stänga inne sina känslor när de kommer upp och ut, utan istället lyssna på sin insida och lära sig var “the fine line” är.
Jag hade inte mått bra om jag inte följt mina drömmar, men det krävs själv-ledarskap för att starta ett nytt märke.
Victoria märker mer och mer hur hennes olika professionella delar hör ihop och menar att anledningen till att hon klarar allt är den kraft inom henne som bara måste få komma ut, “jag vet att det är meningen att träffa nya människor, så jag har bestämt mig för att vara öppen och släppa in personer i mitt liv,” fortsätter hon, alla kanske inte blir kvar för evigt, men man måste våga be om hjälp, råd och ställa alla frågor som man själv inte har svaret på.”
Hon beskriver sig som enormt fokuserad och produktiv i det hon gör, men efter energidippen som hände tidigare i år, fick hon lära sig att lyssna till kroppens signaler: “För första gången kände jag att om jag inte bromsar nu, kommer jag aldrig i mål. Jag tappade min inre styrka vilket gjorde att jag började skjuta fram saker, bland annat den här intervjun.”
Men intervjun blev av och så även allt annat som varit planerat. Beslutsamheten beskriver hon som en naturlig egenskap hos henne, även om hon genom flera år av coaching inom Glossybox fått öva sig i att både delegera och prioritera, men säger att hon är medveten om när hon måste stanna upp, “en varningssignal är om jag börjar känna en viss glömska över saker; alltså en tydlig indikation på att jag tappat lite av min annars så klara strategi”.
Mina skor står för `independent women` men att det ändå är okej att vara sårbar och be om hjälp. Jag vill förmedla det i mina skor. Och ju fler ledare och chefer som förstår det desto bättre.
Gillar: Spontanitet, genuinitet, att vara spontan i sin medmänsklighet: alla kan göra fel och har sin svaghet men det handlar om hur du rättar till det efteråt”.
Gillar inte: Superficial (Ytlighet, reds anm.)
Drömmer om: Att lyckas med min ambition, komma till ett stadie där jag kan bidra och bygga in i min affärsmodell att värna för djur, om hur djur och människor kan leva ihop och såklart; den viktiga kvinnofrågan – it´s about to be at the same level.
Photo credit: Anna Järphammar